دکتر حجت بقایی پژوهشگر و فیلمنامه نویس از طراحی کارگاه ویژه در آینده خبر داد. دکتر بقایی گفت: سه خصلت نسل بشر را نابود می کند، که از این نقطه ضعف کسانی که بخواهند سرزمینی را محو کنند استفاده می کنند. انحصار، تعصب، و نژادپرستی. انحصار فقط تعداد انگشت شمار را بشر می داند. […]
یه گزارش رسانه نو به نقل از آبتاب–دکتر حجت بقایی پژوهشگر و فیلمنامه نویس از طراحی کارگاه ویژه در آینده خبر داد.
دکتر بقایی گفت: سه خصلت نسل بشر را نابود می کند، که از این نقطه ضعف کسانی که بخواهند سرزمینی را محو کنند استفاده می کنند. انحصار، تعصب، و نژادپرستی.
انحصار فقط تعداد انگشت شمار را بشر می داند.
تعصب فقط افراد هم عقیده را بشر می داند.
و نژاد پرست فقط افراد هم نژاد خود را از جنس بشر می داند.
منشا هر سه خصلت تعصب است، یعنی تعصب به انحصار یا نژادپرستی ختم خواهد شد و خلاصه تعریف تعصب یعنی آدم متعصب گمان می کند عقیده او مقدس ترین، یا بهترین عقیده است و یا گاهی خیلی بیشتر فکر می کند عقیده او تنها عقیده موجود است و باقی عقاید یا دروغین هستند و یا باید با عقیده او همراه شوند وگرنه باید نابود شوند.
این در حالی است که فرد متعصب حتی وقتی متوجه می شود عقیده اش یا هدفش اشتباه است، باز نمی تواند از آن دست بکشد.
بقایی افزود: بیتردید اساسیترین پایه عبودیت و بندگی خدا تسلیم و تواضع در برابر حق است و به عکس هرگونه تعصب و لجاجت مایه دوری از حق و محروم شدن از سعادت است. تعصب به معنی «وابستگی غیرمنطقی به چیزی» تا آنجا که انسان حق را فدای آن کند و لجاجت به معنی اصرار بر چیزی است به گونهای که منطق و عقل را زیر پا بگذرار، ثمره این دو شجره خبیثه نیز «تقلید کورکورانه» است که سد راه پیشرفت و تکامل انسانهاست.
هنگامی که به تاریخ انبیای بزرگ بازمیگردیم و علل انحراف و گمراهی اقوام پیشین را مورد بررسی قرار میدهیم به خوبی میتوان دریافت که این سه امر (تعصب و لجاجت و تقلید کورکورانه) نقش اصلی را در انحراف آنها داشته است و یک برنامه عام برای همه اقوام زشتکار پیشین بوده است، آنها به خاطر وابستگی شدید به افکار و برنامههای خرافی، و لجاجت و اصرار بر آنها، چشم و گوش بسته به پیروی نیاکانشان ادامه میدادند و به این طریق، خرافات بیاساس از نسلی به نسل دیگر منتقل میشد، وصدای دلنشین مردان الهی که برای هدایت آنها آمده بودند، در میان نعرههای جاهلانه آنان گم میشد.
وی در ادامه گفت: من همان طور که در کارگاهها هم ذکر می کنم، در این زمینه صاحب نظر نیستم و فقط آنچه را که می دانم در کنار مطالعاتی که داشتم در کنار هم قرار می دهم. در کارگاههایی که اجرا می کنیم اغلب به مواردی که در مدیریت تاثیرگذار است اشاره می کنیم و به برخی موارد به طور مفصل می پردازیم. بحث می کنیم، سئوال می کنیم، موشکافی می کنیم و تجربیات مدیران و اساتید را جویا می شویم، این خوب است، و خیلی مواقع خودمان هم یاد می گیریم، و تعصب از اینجا آغاز می شود، مثلا اکثر دوستان و اساتید مرا مورد شماتت قرار می دهند و بسیاری از آنها با من قطع رابطه کرده اند. بابت همین تعصبی که روی من و تجربیاتم داشتند. در صورتی که من بدون تعارف خودم گمان می کنم هیچ نمی دانم و هیچ نیستم.
آنها معتقدند من نباید اینجا باشم. و این در حالی است که ایشان خودشان برای من (این من استعاری است) هیچ کاری نمی کنند. خوب اگر جای من اینجا نیست، پس کجاست؟
ببینید گاه افراد چنان به تعصب می رسند که آموخته هایشان آنها را از سرزمینشان، از خانواده شان، از آرامششان دور می کند. آنها متعصب شده اند که حتما باید بروند، حتما باید از این دانش استفاده کنند، به هر قیمتی که شده. خوب این یک جاییش خوب است و خیلی جاهایش غلط!
می پرسید چرا؟
چون این استفاده از دانش است یا استفاده دانش از شما، خیلی از افراد را دیده ام و شما هم دیده اید که به خاطر استفاده از علم، خانواده هایشان از هم پاشیده، شرکتهایی را نابود کرده اند. چه افرادی که پس از این اتفاقات می میرند، و شمایی که به خاطر علم هر کاری می کنید، اصلا مقصر نیستید و دارید در گسترش علم تلاش می کنید. این تعصب واژه پیچیده ای است و اغلب افراد متعصب بودن خود را قبول ندارند.
ذکتر بقایی گفت: در ادامه قبل از اینکه به شرایط بوجود آمدن تعصب بپردازیم، در ابتدا یک فرمول را به خاطر داشته باشید:
تعصب = انحصار = نژادپرستی
نژادپرستی = تعصب = انحصار
انحصار = نژادپرستی = تعصب
تعصب بسیار ساده بوجود می آید و در هر صورت آسیب می زند. تعصب خوب هم ممکن است داشته باشیم ولی تعصب و انحصار و نژاد پرستی فاصله هایی بسیار کوچک باهم دارند و شدیدا به هم وابسته اند.
مثلا شهید مطهری در کتاب اسلام و مسئله ملیت ص۴۲ مثالی از روش پیامبر (ص) در پیشگیری از تعصب ذکر کرده است:
پیغمبر (ص) راجع به این مسئله حساسیت نشان مىداده است و نمىگذاشت کوچکترین بروز تعصب قومى در میان مردم پیدا بشود. در سنن ابىداود مىنویسد در جنگ احد یک غلام ایرانى جزو مسلمین بود؛ در یک حملهاى که کرد حریف را زد و بعد به عنوان حماسه و افتخار گفت: «أنا الغلامُ الفارسى» منم یک جوان ایرانى. تا این حرف را گفت، پیغمبر (ص) جلو آمد و فرمود: دیگر این حرف را نزن، بگو «أنا الغلامُ الانصارى». منم جوانى که از انصار اسلام هستم، چرا؟ چون پیغمبر (ص) مىدانست تا او بگوید أنا الغلام الفارسى، آن دیگرى مىگوید أنا الغلام العربى. (مثال برای تعصب و نژادپرستی)
و یا شما به عنوان فروشنده، تاجر و بازرگان می آیید محصولی تولید می کنید و کم کم با کیفیت، قدرت، کنار زدن رقیبان، بازار را در اختیار می گیرید. این بازار را گرفتن اولا به چه قیمتی و دوما با چه ترفندی صورت می گیرید. به این می گویند انحصار که خود در اجتماع موجب مضررات بسیاری خواهد بود و این انحصار باعث می شود که برخی افراد نسبت به محصول و کالای شما متعصب شوند. و این تعصب دو حالت دارد یا اینکه متعصبند که از آن دفاع کنند چون نان و روزیشان است و اگر نباشد آنها صدمه خواهند دید و در صورت دوم متعصبند که آن را نابود کنند و از آن دوری می جویند، چرا که گمان می کنند این شرکت با محصولات و کالاهایش نان آنها را آجر کرده است. (مثال برای تعصب و انحصار)
ایشان در پایان عنوان کرد که منتظر نظرات و راهنماییهای پژوهشگران، اساتید گرانقدر برای طراحی و برگزاری پربارتر این کارگاهها هستند.
یاداشت زینب خوش اندیش در واکنش به اظهارات سخیف نماینده ماهشهر ؛
لر، صدای استقامت ایران
رسانه نو // نمایندهای که این روزها زبان به توهین گشوده، شاید نمیداند که آب آشامیدنی خوزستان، کشاورزی جنوب، و حتی بخشی از رفاه مردم حوزه نمایندگی خودش، مدیون منابع این سرزمین است. اما مردمان لر، صاحبان این گنجینهها، هنوز برای ابتداییترین حقوقشان در رنجاند.....
پایگاه خبری آوای رودکوف-زینب خوش اندیش در واکنش به اظهارات سخیف امیرحیات مقدم نماینده ماهشهر که در یک جلسه، اظهاراتی توهینآمیزی خطاب به قوم غیور لر ،خاصه مردم شریف کهگیلویه بزرگ مطرح میکند ومی گویدمردم منطقه حاضرند با اسرائیلیها کار کنند اما با لرها کار نکنند! نوشت: آنگاه که کوههای زاگرس ایستادهاند، چگونه کسی جرأت میکند قامت لر را به توهین بشکند؟
در روزگاری که ایران عزیز بیش از همیشه به اتحاد و همدلی نیازمند است، سخنان توهینآمیز یک نماینده مجلس به قوم اصیل و شریف لر، زخمی بر قلب تاریخ این سرزمین میزند. من، بهعنوان یک ایرانی لر از دیار کهگیلویه و بویراحمد، بر خود میدانم که پاسخی به این اهانت بدهم؛ پاسخی نه از سر خشم، که از دل افتخار و اصالت.
کهگیلویه؛ گنجینهای فراموششده
سرزمین من، کهگیلویه و بویراحمد، بهشت پنهان ایران است. دیاری که از دل کوههای سترگ زاگرس، نفت و گاز میجوشد و رودهایش، حیات را به دشتهای جنوبی کشور هدیه میدهند. اینجا، سرزمینی است که ۲۵ درصد نفت و گاز ایران، ۱۰ درصد آبهای شیرین و هزاران هکتار خاک حاصلخیز را در دل خود جای داده است؛ اما مردمانش همچنان در محرومیت دستوپا میزنند.
نمایندهای که این روزها زبان به توهین گشوده، شاید نمیداند که آب آشامیدنی خوزستان، کشاورزی جنوب، و حتی بخشی از رفاه مردم حوزه نمایندگی خودش، مدیون منابع این سرزمین است. اما مردمان لر، صاحبان این گنجینهها، هنوز برای ابتداییترین حقوقشان در رنجاند.
لر، شرف ایران است
قوم لر، فقط یک قوم نیست؛ لر، تاریخ است، شرافت است، و نمادی از اصالت ایرانی. ما لرها، از دل کوههای زاگرس برخاستهایم؛ از جایی که هیچ بادی توان شکستن صلابتش را ندارد. ما مردمانی هستیم که در سکوت کوهها، داستانهای رشادت و ایستادگی را فریاد میزنیم.
توهین به لر، توهین به بخشی از تاریخ این کشور است. لرها، در هر برههای از تاریخ، چه در دفاع از خاک و چه در سازندگی ایران، ایستادهاند. اگر سهم ما از این سرزمین تاکنون فقر و محرومیت بوده، هرگز عزت و افتخارمان را از دست ندادهایم.
پاسخ ما، اتحاد ماست
ما لرها، یاد گرفتهایم که در برابر سختیها سربلند باشیم. امروز نیز، در برابر این اهانتها، با افتخار سرمان را بالا میگیریم و به دیگران یادآوری میکنیم که لر، ستون ایران است.
اما از مسئولان انتظار میرود که این اظهارات غیرمسئولانه را بیپاسخ نگذارند. چراکه اینگونه سخنان، خنجری است که میتواند وحدت ملی را خدشهدار کند و بستری برای دشمنان این مرزوبوم فراهم آورد.
ما زندهایم، استوار چون زاگرس
من، دختری از دل کهگیلویه و بویراحمد، این را با صدای بلند میگویم: لرها، از جنس استقامتاند. ما سرخم نمیکنیم، چراکه میراثدار تاریخ، فرهنگ، و شرافتی هستیم که هیچ توهینی نمیتواند از ارزش آن بکاهد.
اگر کسی گمان میکند که با چند کلمه میتواند عزت لر را خدشهدار کند، سخت در اشتباه است. ما ایستادهایم، همانطور که زاگرس ایستاده است؛ و هرگز اجازه نمیدهیم که صدای لر، این صدای اصالت و افتخار، در میان هیاهوی توهینها خاموش شود.
شب گذشته آیین افتتاحیه پوستر سریال «تنها گریه کن » با حضور سردار محمدعلی عزیز جعفری، مادر شهید محمد معماریان، صادق یزدانی مدیر شبکه افق و سید محمد هاشمی رئیس سازمان هنری رسانهای اوج در تالار ایوان شمس برگزار شد.
رسانه نو // به گزارش جهانی پرس، سمیه سیمین قد- مجموعه تلویزیونی «تنها گریه کن» به تهیهکنندگی میلاد حاجی پروانه و کارگردانی علی درخشنده از هفته آینده پنجشنبه ها و جمعه ها از شبکه افق پخش خواهد شد. ابتدا صادق یزدانی مدیر شبکه افق اظهار داشت: احساسات انسانی در مواردی برای انسانها، بالاترین شرافت را به ارمغان میآورد و اگر این احساسات ارزشمند انسانی با روحیات و خلقیات بشر گره بخورد، شاهکار انسانیت را خلق خواهد کرد و آن چیزی است که به عنوان هدف غایی خلقت انسان یاد میشود.
وی ادامه داد: وقتی احساساتی مثل عشق، غرور، توکل، عشق، صبر و استقامت با شخصیتهای والا گره میخورد، شاهکار ویژه بشر خلق میشود. اگر این شاهکار انسانی با نام مادر گره بخورد، یک پرده تازه و ویژه از انسانیت رقم خواهد خورد و این گره خوردن منجر به خلق یک حماسه خواندنی، دیدنی و شنیدنی میشود.
مدیر شبکه افق افزود: «تنها گریه کن» حماسه زندگی پر فراز و نشیب مادر بزرگوار شهید محمد معماریان سرکار خانم اشرف سادات منتظری است. حماسهای که ما آن را در قالب کتاب «تنها گریه کن» به قلم اکرم اسلامی خواندیم و امروز در آئین افتتاحیه این سریال، شاهد تصویر این حماسه هستیم که حاصل زحمات دوستانی چون میلاد حاجی پروانه و علی درخشنده بزرگوار است.
وی ادامه داد: قرار است با «تنها گریه کن» خروجی نهایی از یک حماسه در قاب تلویزیون دیده شود.
یزدانی گفت: «تنها گریه کن» روایت دختری است که از ابتدای زندگی پای دار قالی نشسته است تا کمر اقتصادی خانواده خم نشود و در وقت ازدواج، معیارش برای انتخاب همسر، مومن و نماز شب خوان بودن او، بوده است.
وی افزود: در واقع «تنها گریه کن»، روایت یک حماسه از زنی است که پیش از انقلاب همه تلاش خود را برای پیروزی انقلاب به کار میبندد و قدم به قدم تا روزهای پیروزی انقلاب پیش میرود. در آن زمان نیز نه فقط در شهر قم محل سکونتش تلاش میکند بلکه به تهران میآید و تلاش خود را برای این پیروزی ادامه میدهد. زنی که در آغاز جنگ تحمیلی از همه چیزش حتی پاره تنش، محمد معماریان میگذرد و همه چیز را فدا میکند.
یزدانی ادامه داد: این سریال روایت فداکاری و به تصویر کشیدن حماسه زنان مقاوم ایران زمین است. زنانی که تا همین امروز در سال ۱۴۰۳ همچنان در میدان هستند.
مدیر شبکه افق در ادامه بیان داشت: خانم متنظری نه فقط در ایام جنگ که پس از آن هم، منزلش مثل یک مقر برای پناه دادن محرومان بوده و تا به امروز هم، او یک فعال اجتماعی و فرهنگی باقی ماندهاست.
وی در ادامه اظهار داشت: تمام تلاش در سریال «تنها گریه کن» این بوده که بتواند یک روایت زیبا و سریع و جذاب از این مادر مقاوم به تصویر بکشد و ما امیدواریم مورد پسند همه مخاطبان قرار بگیرد.
وی در پایان گفت: «تنها گریه کن» روایتی تازه از یکی از زنان ایران زمین است. این سریال انشالله از هفته آینده به طور همزمان از روبیکا و نماوا و شبکه افق در روزهای پنجشنبه و جمعه پخش خواهد شد و امیدواریم با این سریال ذرهایی از دینمان به زنان مقاوم سرزمینمان را ادا کرده باشیم.
پس از آن، سردار محمدعلی عزیز جعفری ضمن گرامی داشت یاد شهدا، بیان داشت: ما هر چه داریم از خون شهیدانمان است. عزت، اقتدار و امنیت بینظیر جمهوری اسلامی ایران را مدیون خون شهدا و خانواده شهدا هستیم.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سخنرانیشان دیروز مقاومت را تعریف کردند و فرمودند «اگر ما مقاومت را بشناسیم، هرگز با رفتن بشار اسد چنین قضاوتهایی در مورد مقاومت نمیکنیم». ایشان فرمودند: «مقاومت ما یک سخت افزار نیست و بلکه ایمان جوانان غیور و مومنیست که حاضر هستند جان عزیزشان را برای امنیت کشورشان تقدیم کنند.
عزیز جعفری گفت: ظلمستیز ی محور اصلی انقلاب اسلامی است و امنیت، نعمتی است که از آن برخورداریم، اینجا دهها هزار جوان جانشان را برای امنیت ایران اسلامی فدا کردند تا بتواند به دنبال اهداف اسلامی و فرمانی الهی باشد. امنیتی که با خون شهیدان گره خورده است، از بین رفتنی نیست؛ چون خون شهیدان ضامن است.
وی افزود: پس بیایید قدر شهیدانمان را بیشتر بدانیم. این موضوع، مسئولیتی را روی دوش ما میگذارد تا بتوانیم قدمی در راه این آرمان شهدا برداریم. وظیفه ماست که مدافع اهداف و آرمان شهدا و مروج خواستههای آنها باشیم.
عزیز جعفری گفت: مقام معظم رهبری فرمودند در گام دوم انقلاب باید به سمت تمدنسازی و جامعه اسلامی پیش برویم که متاسفانه خیلی با آن فاصله داریم اما انشالله به برکت خون شهیدان محقق خواهد شد.
وی در پایان گفت: کتاب «تنها گریه کن» خاطرات خانم منتظریان را بیان میکند. اقرار میکنم پای این کتاب خیلی گریه کردم و وقتی آن را خواندم و احساس کردم باید بهدنبال یک اثر هنری درباره این کتاب باشیم. شکر خدا پدر و مادر شهید موافقت کردند تا این اتفاق به سرانجام برسد. ما حتی با هنرمندان مشهور هم نمیتوانیم ابعاد معنوی شهدا و خانواده شهدا به تصویر بکشیم، ولی این مجموعه تلاش خود را کرده و شاید در آینده روی ابعاد دیگری از این داستان مثل ساخت اثر سینمایی باز هم کارشود.
در ادامه برنامه، نقاشی بهنام شیرمحمدی از شهید و مادر شهید را تقدیم اشرف سادات منتظری شد.
این مادر شهید در شرح تصویر گفت: آخرین خوابی که از محمد شنیدم، پایم شکسته بود. به روستا رفته بودم. شب عاشورا خواب دیدم که در مسجد المهدی هستم. گفتند کمکی میآید. گفتم بروم ببینم، چه کمکی و از کجا می آید. دیدم یک دسته میآید. یک دسته خیلی منظم. سعید آل طاها جلوی دسته داشت نوحه میخواند. با خودم گفتم، سعید آل طاها که شهید شده و چطور اینجا توی دسته است. بعد دیدم که پسرم محمد، کنار اوست. برایم یقین شد که اینها فرد عادی نیستند. شهدا هستند که دارند میآیند. از پلههای مسجد به سمت محراب رفتند. منم از سمت زنانه مسجد، رفتم بالا کنار پرده ایستادم همان طور که به آنها نگاه میکردم دیدم محمد از بین جمعیت دور زد و کنار من آمد. دستش را انداخت گردن من و من را بوسید. منم محمد را بوسیدم و گفتم مامان خیلی وقته ندیدمت؛ چه بزرگ شدی. شهید آزادیان جلو آمد. گفت حاج خانم خدا بد نده، محمد گفت؛ مامان من مریض نیست. بعد پرسید مامان اینها چیست؟ گفتم؛ چیزی نیست مادر، چند روزی هست، پاهایم درد میکند و دارم با عصا راه میرم.گفت مامان، ما رفتیم کربلا. از ضریح امام حسین ع یک شال سبز برای شما آوردم. من میخواستم دیدن شما بیام، شهید آزادیان گفت، صبرکن با هم برویم. این شده که همگی به اتفاق رفتیم زیارت مرقد امام و گفتیم امروز که روز عاشوراست به مسجد المهدی بیاییم. زیارتنامه عاشورا را با سید جعفر حسینی بخوانیم، شما را هم اینجا ببینیم. دستهایش باز کرد و پارچه سبزی از روی صورت من تا مچ پایم کشید. بعد نشست زمین و باندهایی که حاج محمد به پای من بسته بود را باز کرد. شال سبز به صورت یک نوار بیشتر نیست، این شال سبز را دور مچ پای من بست. گفت مادر برو توی زیرزمین دیگهای امام حسین ع را بشور. شما یک مقدار پایت که درد میکند، استخوان پایت سالم است.
وی ادامه داد: من از خواب بیدار شدم، دیدم که باندها همه باز شدند و ریخته بود روی تشک و شال هم به مچ پایم بسته شده بود. من بلند شدم، ایستادم و گفتم من که چشمم لایق دیدن اباعبدالله نبوده، داده به دست محمد. ببینن اصلاً پایم خوب شده یا نه. ایستادم و دیدم که اصلاً پایم درد نمیکند. از بالا آمدم پایین و شروع به نظافت کردم. صبحانه را آماده کردم و داشتم سماور را میگذاشتم که حاجی با برادرهایش، آمدند. با یک تعجبی گفت خانم چرا داری روی پاهایت راه میروی؟ مگه به شما نگفتم؛ راه نرو. منتظری گفت: حالا می خواستم به حاجی بگویم، نمیتوانستم. فقط اشارهایی به او کردم و گفتم حاجی پای من خوب شده. اینم نشونه ست که پای من خوب شده. محمد آمده. فقط سریع صبحانه تان را بخورید، من امروز نذر کردم بروم مسجد، برای سیدالشهدا ع کار کنم. هر کجایی که من قدم برمیداشتم بوی عطر شال همه ساختمان را گرفته بود. رفته بودم در مسجد، دربارهاش در آنجا صحبت کردم. در سطح شهر مطرح شد و فرمانداری فهمید. فرماندار گفته بود؛ اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد آقای گلپایگانی از همه اعلمترند. ایشان باید تایید کنند. دوازدهم محرم بود که آقا خودشان متوجه شدند، آقازاده شان آسید باقر و آقای لنکرانی گفتند برید منزلشون از نزدیک ببینید و بعد هم بیایید اینجا ما هم ببینیم. ما ده بیست نفر مهمان داشتم همه را برداشتم و رفتیم پیش آقا. من نشستم پای تخت آقا این شال سبز را روی چشم و روی قلبش میگذاشت و میگفت بوی حسین ع را میدهد. به پسرش گفت، بروید تربت مرا بیاورید من تا مقایسه کنم. وقتی تربت را آوردند؛ سه مرتبه گفتند این شال با این تربت هر دو از یکجا آمدند. بعد گفت: فکر نکنید این یک تربت معمولی است، این تربت مال زیر جسد امام حسین ع است. مال ۱۴۰۰ قبل است دست به دست علما گشته تا مقداری هم به دست من رسیده است.
در این مراسم سالار عقیلی با اجرای چند قطعه چون «ای ایران فدای اشک و لبخند تو» و «وطنم ای شکوه پابرجا»، قطعه تولید شده برای سریال «تنها گریه کن» را برای نخستین بار اجرا کرد.
سریال «تنها گریه کن» روایتگر تنهایی زنی است که در فصل اول سریال، کودکیاش با رنج پدر گره میخورد و تصمیم میگیرد عشق، جوانی و رویاهایش را قربانی ایستادن در برابر ظلم و بیعدالتی کند و در فصل دوم تمام زندگی و داراییهایش را برای آرمانش فدا میکند. این روند داستان زندگی او و خانوادهاش را در سه دهه از برهههای مهم تاریخ معاصر کشورمان را روایت میکند.
فیلمنامه این سریال را علی درخشنده و پیام کردستانی نگارش کردهاند و میتوان آن را اقتباسی از کتابی به همین نام دانست. اتفاقی که امید است «تنها گریه کن» را به یکی از محصولات پرمخاطب سیما تبدیل کند. افسانه کمالی، رابعه مدنی، خاطره حاتمی، رها ربانینیا، پیام احمدینیا، سیاوش چراغیپور، مرجان قمری، احمد کاوری، هادی شیخ الاسلامی، رحیم نوروزی، حسن رضایی، یوسف صفری بختیاری و... از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال نقشآفرینی میکنند.
سایر عوامل این سریال به شرح زیر است: مدیر فیلمبرداری: محمد افسری، طراح صحنه و لباس: پیام حسینسوری، طراح گریم: زهره صمدی، مشاور طراح گریم: علیرضا خورشید، مدیر صدابرداری: امیر شاهوردی، دستیار اول کارگردان: حمیدرضا بیدگل، برنامهریز: مانی معصومی، منشی صحنه: داریوش اسقایی، طراح جلوههای بصری: محمد برادران، تدوین: محمدامین طرقی، مشاور تدوین: عماد خدابخش، موسیقی: علیرضا شمس، صداگذاری و میکس: محمدمهدی جواهریزاده، اصلاح رنگ و نور: سامان مجدوفایی، مدیر جلوههای ویژه میدانی: حمید رسولیان، عکاس: آرش شاهمحمدی و حمید جانیپور، مستند پشت صحنه: شایان شوقی، ساخت و اجرای دکور: وحید اسماعیلی، مدیر تدارکات: حسین کنگاوری، مدیر تدارکات پیشرو: محمد براتی، مدیر تولید: مرتضی اسکندری
رسانه نو // به نقل از آبتاب – یک دکترای روانشناسی میگوید: روانشناس زرد فقط به افراد بدون پروانه و فیک گفته نمیشود. خیلی از روانشناسان تحصیلات آکادمیک دارند، مجوز یا پروانه فعالیت هم دارند اما زرد هستند.
به گزارش همشهریآنلاین، با آن که کارشناسان و مسئولان مدام هشدار میدهند که به هر روانشناسی اعتماد نکنید، به روانشناسان زرد و غیرعلمی پر و بال ندهید و روانشناسان علمی و معتبر را از سایت سازمان نظام روانشناسی صحتسنجی کنید، اما خیلی از افراد هستند که زود جذب این افراد و تکنیکهای غیرعلمی آنها میشوند.
با آن که تنها روانشناسیِ علمی است که توانایی کمک کردن به ما برای حل مشکلات روانی و درکل تامین سلامت روانمان را دارد، چرا خیلی از افراد، روانشناسان غیرعلمی را که اصطلاحا به «روانشناسان زرد» و «روانشناسان اینستاگرامی» معروفند، دنبال میکنند و مجذوب آنها میشوند. چرا روانشناسان غیرعلمی فالوئرهای خیلی زیادی دارند و مردم از آنها بیشتر حرفشنوی دارند؟
دکتر محمد گراوندنیا، دکترای روانشناسی و استاد دانشگاه در این رابطه پاسخهای خیلی جالبی دارد که در گفتگو با همشهریآنلاین مطرح میکند. او میگوید: معمولا همبستگی عمیقی بین سطح سواد مراجعین و استقبال یا عدم استقبال از روانشناسان زرد وجود دارد. هرچقدر سواد علمی فرد بالاتر باشد، کمتر به روانشناس زرد مراجعه میکند. معمولا تیپ مراجعین به روانشناسان غیرعلمی یا زرد، افرادی هستند که تحصیلات بالایی ندارند. از آن طرف، روانشناسان علمی که برای رواندرمانگری متدهای علمی دارند، عمدتا طیف تحصیلکردهها را جذب خود میکنند.
دکتر گراوندنیا در ادامه ۵ دلیل دیگر برای استقبال گرم جامعه از روانشناسان زرد عنوان میکند که بسیار مهم و کاربردی هستند؛
۱. ناآگاهی مردم از غیرحرفهای بودن یک روانشناس
مهمترین دلیل، عدم اطلاع مردم از حرفهای بودن و غیر حرفهای بودن یک روانشناس است. خیلی از تحصیلکردهها هم گاهی نمیتوانند تشخیص دهند که فلان روانشناس حرفهای کار میکند یا نه. چون ما در دانشگاه، درسی تحت این عنوان پاس نمیکنیم. بهتر است در واحدهای دانشگاهیِ رشتههای دیگر، درسی درباره فرهنگ مشاوره بگذارند، نه روانشناسی عمومی. ما الان در دانشگاه ها در هر رشتهای «واحد روانشناسی عمومی» داریم که برای دانشجو اصلا مفید و کاربردی نیست. در حالی که میتوان «فرهنگ مشاوره» را در درسها گنجاند تا دانشجو یاد بگیرد که روانشناسی حرفهای از روانشناسی زرد را راحتتر تشخیص دهد.
۲. ارتباطگیری خوب روانشناسان زرد با مراجعین
ما به عنوان روانشناسان علمی اعتراف میکنیم که روانشناسان زرد در صحبت با مردم ارتباط گیری قویتری دارند. مثلا با زبان خود مردم صحبت میکنند. ما با زبان علمی صحبت میکنیم و اگر بخواهیم اثرگذار باشیم، باید زبانمان را به زبان عامه نزدیک کنیم که واقعا دشوار است. روانشناسان دو طیف هستند؛ یا زرد مینویسند، یا علمی مینویسند که خیلی از مردم دومی را درک نمیکنند. درنتیجه مردم، روانشناس زرد را انتخاب میکنند. چون راحتتر حرف میزنند و فرد راحتتر متوجه حرفهای آنها میشود. فردی که تحصیلات خاصی ندارد و تمایل دارد که با یک بار مطالعه کردن، مثلا پست اینستاگرامیِ روانشناس را درک کند، نمیتواند برود مقالات مختلفی را بخواند تا پست روانشناس علمی را بتواند درک کند.
۳. روانشناسان زرد همیشه راهحلهای فوری دارند
کلا راه حل دادن، از ویژگیهای بارز روانشناسان زرد است. بیشتر مردم هم همیشه راهحل آماده میخواهند. یک قرص آماده میخواهند. یکی باشد به آنها بگوید طلاق بگیر، طلاق نگیر، بمان، نمان، رها کن. تراپیستهای زرد، این قرص آماده را به مردم ارائه میدهند و عامه مردم این را میپسندند.
۴. شکستن مرزهای حرفهای و اخلاقی
روانشناسان زرد عمدتا مرزهای حرفهای و اخلاقی را میشکنند و به آن اهمیت نمیدهند. شما اگر با یکی از مراجعین خود بروید کافه و با هم قهوه بخورید، شاید برای مراجعین جذاب باشد اما خیلی غیرحرفهای است. خیلی از روانشناسان زرد با مراجعین خود رفت و آمد دارند. درحالیکه یک قانون جهانی داریم که روانشناس به هیچ عنوان با مراجعین خود ارتباط نگیرد و از دایره کار خارج نشود.
۵. تبلیغات فراوان و جذاب
روانشناسان زرد به نوعی بازیگر هستند تا روانشناس. من خودم به سختی جرات این را پیدا میکنم که یک کلیپ با چهره و صدای خودم در صفحهام بگذارم. سخت است برایم. ولی اینها مدام جلوی دوربین هستند و پر سر و صدا هستند و مدام محتواهای آموزشی تولید میکنند و به خورد مردم میدهند که بیشتر آنها غلط و غیرعلمی است. چپ و راست هم خود را تبلیغ میکنند. در حالی که یک روانشناس علمی و حرفهای مدام خود را در چشم مردم نمیکند و تبلیغ مدام ندارد. نکته بعدی این است که مردم هم دسترسی بیشتری به گروه روانشناسان زرد دارند.
اضطراب ناشی از استفاده بیرویه از ابزارهای هوشمند میتواند به افسردگی منتهی شود و باید از آن دوری چیست؟
((قربانعلی تنگ شیر مدرس دانشگاه))
رسانه نو // ارتباطات در دنیای کنونی با سرعت بیسابقهای در حال پیشرفت است و انسانها ناچار به استفاده از ابزارهای الکترونیکی هستند. با این حال، استفاده صحیح از این ابزارها همراه با سواد رسانهای میتواند ما را از آسیبهای ناشی از آنها محافظت کند. در این میان، خانوادهها و مدارس از مهمترین محیطها برای استفاده از این ابزارها به شمار میروند.
شبکههای اجتماعی امکانات زیادی همچون برقراری ارتباط سریع، افزایش آگاهی عمومی، تبادل نظر، ابراز خلاقیت و ایجاد فرصتهای شغلی فراهم میکنند، اما در عین حال مشکلاتی چون اضطراب، افسردگی، اعتیاد به فضای مجازی، انتشار اطلاعات نادرست، تهدیدات حریم خصوصی و تأثیر منفی بر روابط واقعی نیز به همراه دارند. استفاده مفرط از این ابزارها میتواند به کاهش تعاملات واقعی، مشکلات خواب، اختلالات جسمی و افزایش اضطراب و استرس منجر شود. همچنین، دسترسی آسان به محتوای نامناسب میتواند رفتارهای پرخطر را در جوانان تشویق کند.
برای کنترل و مدیریت بهتر، والدین باید محدودیتهای زمانی برای استفاده از ابزارهای الکترونیکی تعیین کنند، خود الگوی مناسبی از تعادل در استفاده از این ابزارها باشند، با فرزندان خود درباره خطرات و مسئولیتهای آنلاین گفتگو کنند و از نرمافزارهای کنترل برای نظارت بر محتوای مصرفی آنها بهره بگیرند. علاوه بر این، فعالیتهای خانوادگی و ورزشی باید تقویت شود تا فضای واقعی ارتباطات حفظ شود.
اضطراب ناشی از استفاده بیرویه از ابزارهای هوشمند میتواند به افسردگی منتهی شود و باید از آن دوری جست. در نهایت، رسانههای اجتماعی میتوانند مفید باشند، اما تنها با سواد رسانهای مناسب و استفاده مسئولانه از آنها میتوان از مزایای آن بهره برد و از تبدیل شدن به یک معتاد رسانهای جلوگیری کرد.
عرق بیدمشک، یک داروی سنتی ایرانی، به دلیل خواص سلامتیبخش آن توجه زیادی را به خود جلب کرده است...
رسانه نو // استادیار پژوهشی، بخش تحقیقات منابع طبیعی، مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان شرقي، اظهارکرد: افرادی که کمبود وزن دارند اغلب از کماشتهایی رنج میبرند.
عرق بیدمشک یکی از نوشیدنیهای مفیدی است که میتواند اشتها را افزایش دهد و از این طریق موجب بالا رفتن وزن بدن می شود.
نگار ولی زاده در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف افزود: گیاه بیدمشک حاوی ویتامینها و مواد معدنی زیادی است که همگی برای سلامتی ضروری هستند از این مواد مغذی میتوان به آهن، کلسیم، روی، مس، منیزیم، سلنیوم و پتاسیم اشاره کرد همچنین آنتیاکسیدانهای زیادی در این گیاه وجود دارد که با از بین بردن رادیکالهای آزاد از تخریب سلولها جلوگیری میکنند و احتمال ابتلا به بیماریهای مزمن را کاهش میدهند.
وی بیدمشک را از منابع خوب پتاسیم دانست و خاطرنشان کرد: بیدمشک یکی از منابع خوب پتاسیم محسوب میشود. پوست یک نوع ماده معدنی است که به بدن در حذف سدیم اضافی کمک میکند و از این طریق فشار خون را کاهش میدهد. بر اساس تحقیقات، در کسانی که پتاسیم بیشتری مصرف میکنند، در مقایسه با افرادی که کمترین دریافت پتاسیم را دارند، فشار خون پایینتر است. ولی زاده بیان کرد: بیدمشک سرشار از آنتی اکسیدانهایی است که از سلامت سلولهای کبد در برابر هر نوع آسیب محافظت میکنند.
این استادیار پژوهشی یادآورشد: گیاه بیدمشک به دلیل داشتن آهن و فولات میتواند به ساخت گلبولهای قرمز خون کمک کند و احتمال ابتلا به کمخونی را کاهش دهد.
ولی زاده ادامه داد: عرق بید مشک کاهنده قند خون است درنتیجه افرادی که قند خون پایینی دارند ، نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.
وی ضمن بازگونمودن نقش عرق بیدمشک در کاهش ترشح چربی در پوست افزود: بیدمشک به این دلیل که حاوی مقدار زیادی کراتولیتیک است سلولهای مرده پوست را از بین میبرد و به ترمیم آن کمک میکند. علاوه بر این، سالیسین موجود در این گیاه میتواند ترشح چربی را در پوست کاهش دهد و منافذ باز آن را کوچک کند و در نتیجه، برای کسانی که مستعد ابتلا به آکنه هستند، انتخاب خوبی به شمار میرود. این محقق از تاثیر بیدمشک در افزایش باکتری های مفید روده گفت و بیان کرد: این گیاه از بروز التهاب در دستگاه گوارش و ابتلا به سوء هاضمه جلوگیری میکند. همچنین حاوی یک نوع فیبر به نام اینولین است که باعث افزایش باکتریهای مفید روده میشود.
ولی زاده تاکید کرد: تولیدکنندگان عرقیات گیاهی برای افزایش خواص، عرق بیدمشک و گلاب را باهم ترکیب می کنند. ترکیب این عرقیات گیاهی برای بهبود عملکرد قلب و اعصاب بسیار موثر است. ترکیب این دو عرق گیاهی، تاثیرات مفید آن را دو چندان می کند. خواص عرق گیاهی بیدمشک و گلاب، شامل تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت پوست، کاهش فشار خون و آرامش بخشی است.
پروژه «تار و تاریخ» با طراحی و آهنگسازی میدیا فرجنژاد، با آهنگ «بی زمان» به گنبد سلطانیه سفر کرد.
رسانه نو // به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی پروژه «تار و تاریخ»، تابلو موزیکالِ «بی زمان» اثری تازه از پروژه «تار و تاریخ» با آهنگسازی میدیا فرجنژاد و شعری از حسین منزوی است. اهالی «تار و تاریخ» برای ضبطِ تصویریِ این اثر به استان زنجان سفر کردهاند تا تابلوموزیکالی ویژه برای گنبد سلطانیه شکل دهند. در این اثر میدیا فرج نژاد تار نواخته، سعید صفری آواز خوانده، پوریا فرج نژاد کمانچه و هومان حیدری دف نواخته است. گروه تمبک نوازی را در این اجرا نیما ارغوانیفرد، پرنیا عباسی آزاد، علی نقدی، آرسام کیانی، ثنا محمدی، رهام رضایی و برسام کتابی تشکیل دادهاند. میدیا فرجنژاد آهنگساز و طراح پروژه «تار و تاریخ» درباره تابلوموزیکال «بی زمان» یادداشتی نوشته که در ادامه متن آن را میخوانید: «به چند دلیل سفرم به زنجان و ضبط ویدیوی «بیزمان» برایم شگفت انگیز بود. اول مطالعه تاریخ گنبد سلطانیه و عشق و علاقهای که سلطان محمد خدابنده به ساخت این بنای عظیم داشت که سومین گنبد بزرگ آجری جهان است. که قطعاً در مورد آن در ویدیوی دیگری که در همین بنا گرفته شده بیشتر توضیح خواهم داد. دوم عشق و شور و هیجان کودکان و نوجوانان زنجانی بود که با توجه به سن کمشان به لطف استادشان، نیما ارغوانی فرد عزیز، مسلط و با اعتماد به نفس کنارم نواختند. و سوم داستان عجیب ساز زیباییست که در دستانم میبینید. برای دیدار به کارگاه رسول خجسته، سازنده توانای تار، رفتم و ساعت ها گپ زدیم و سازهایش را دیدم و با تعدادی هم نواختم. یک ساز توجهم را جلب کرده بود که هم ظاهر متفاوتی داشت و هم صدایی بالغ. پرسید که سفر بعیدت به کجاست؟ گفتم بناست به زنجان بروم. گفت میدانستی من زنجانی هستم؟!! نمیدانستم! انگار ساز مرا انتخاب کرده بود و در بهترین زمان ممکن در کنارم قرار گرفت. نام ساز را «رسا» گذاشتم و با مهربانی رسول خجسته همراهم شد. عشق سلطان محمد خدابنده، عشق و اشتیاق موزیسینهای زنجان، عشق خجسته به تار و زبان حسین منزوی ... کجا و کی در این اقلیم بیمعنیست این عشق است و عشق از بیزمان از ناکجا آباد میآید
قطعه «بی زمان» را پویا پایور میکس و مسترینگ کرده و ضبط آن در استودیو 54 انجام شده است. کارگردانی، تدوین و تصویرِ این اثر کاری از مرتضی حاج محمدی و گرافیت میلاد فاتحی است. نشر بینالمللی این آهنگ هم برعهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین است. پروژه «تار و تاریخ» حدود سه سال است که کار خود را با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این پروژه تا کنون حدود سیصد تن از هنرمندان سراسر کشورمان حضور داشتهاند. آلبوم «تار و تاریخ1» در سال 2023 توانست در مسابقه بین المللی گلوبال موزیک اواردز - سال 2023 و در بخشهای بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولک معاصر، دو مدال طلا برای کشورمان به ارمغان بیاورد. تا کنون دو آلبوم رسمی از آثار «تار و تاریخ» به صورت جهانی منتشر شده و آلبوم تازهای از این پروژه در آیندهای نزدیک منتشر خواهد شد.
هفتمین ویژه برنامه شب خاطره با محوریت روایت پیشکسوتان و فرماندهان کمیته انقلاب اسلامی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
رسانه نو // به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شب خاطره با محوریت روایت پیشکسوتان و فرماندهان کمیته انقلاب اسلامی، شامگاه (سهشنبه) با حضور پیشکسوتان و فرماندهان کمیته انقلاب اسلامی در موزه دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد. در ابتدا، سردار کرمپور رئیس کانون پیشکسوتان فراجا در سخنانی یاد و خاطره رزمندگان دوران دفاع مقدس را گرامیداشت و اظهار داشت: در این جلسه شب خاطره دو نسل و دو طبقهی که در بخش امنیت میهن اسلامیمان توفیق خدمت داشتهاند، حضور دارند. نسل اول در روزهای ابتدایی انقلاب در تهرانبزرگ و شاکله کمیته انقلاب اسلامی را شکل دادند و سپس در کنار عزیزترین فرزندان در جبهه نبرد، جوانانی که از دانشگاه علوم انتظامی در این جلسه هستند، پیوند زیبایی شکل داده شده است. وی خاطرهای از "شهید ناصر دادرس" ذکر کرد و گفت: این شهید در کارگزینی کمیته سابق روی کاغذ نوشت "برادر ارجمندام، جناب اسماعیلی! من انشالله به فضل خدا اگر روزی بود، شنبه یا نهایتا یکشنبه در خدمت شما هستم اما حسب وظیفه میخواهم این دقایق را در محضر رزمندگان باشم"؛ اما ایشان در همان روزها در جریان بازدید از منطقه به شهادت رسید و یکشنبه ایشان تشییع شد. لذا این رزمندگان از تمام لحظات برای خدمت استفاده میکردند. در ادامه سردار علیقلی فودازی به روایت بخشهای از مبارزات کمیته در تهران پرداخت و گفت: جوانهای امروز از چگونگی ایجاد کمیتههای انقلاب در روزهای ابتدایی انقلاب اطلاع ندارند؛ این کمیتهها ابتدا در مساجد شکل گرفتند که اولین کمیته مربوط به استقبال از امام خمینی(ره) بود. این پیشکسوت کمیته انقلاب اسلامی با بیان اینکه شهربانی و پلیسقضایی از دیگر مجموعههای برامده از کمیته انقلاب اسلامی بودند، گفت: مرحوم آیتالله مهدویکنی در راس کمیتههای انقلاب اسلامی در تهران بودند که در ادامه به ۱۴ مجموعه توسعه پیدا کردند و حدود ۱۴ هزار نیرو در منطقه جنوب تهران داشتند که عمده وظیفه این کمیتهها تامین امنیت مردم بود. وی با تاکید براینکه کسانی که در کمیته ماندند کسانی بودند که تابع ولیفقیه و حضرت امام (ره) بودند، گفت: همه بچههایی که در کمیتههای انقلاب اسلامی بودند به عشق امام(ره) ایستادند و مهمترین کار مقابله با گروهک منافقین بودند. اولین برخورد با منافقین در خیابان هلال احمر و علیه مرکز آموزش منافقین در سال ۱۳۵۹ بود. فودازی تصریح کرد: در عملیاتی سه دختر عضو گروهگ منافقین را اوایل سال ۱۳۶۰ در خیابان وحدت اسلامی دستگیر کردیم که آنها ۱۲ عملیات و ترور موفق انجام داده بودند. در بخش دیگر این مراسم، حمید احمدی، از پیشکسوتان کمیته در سخنانی گفت: شخصا ورودی ۲۳ سال ۱۳۵۷ و اولین مجروح کردستان بودم که تیرخلاص خوردم و در عملیات برونمرزی و آبادان و گیلانغرب زخمی شدم اما همچنان زنده هستم. وی گفت: اولین قائلهی که در کردستان ایجاد شد امام خمینی(ره) پیام دادند که این قائله را جمع کنید که شهید چمران در میدان بود و شرایط به طوری که کومله به پای بچههای جهاد نعل میزنند. ما داوطلبانه به پادگان امام حسین(ع) رفتیم و پس از اموزهایی راهی کرمانشاه و جوانرود شدیم و مقابل دشمن ایستادیم. در ادامه سردار هاشمی از پیشکسوتان کمیته، مادران را ریشه پیروزی انقلاب دانست و با بیان اینکه اگر ما در صحنههای انقلاب خدمتی انجام دادیم، به پشتوانه مادران و همسران بود، گفت: بچههای کمیته در روزهای انقلاب بدون هیچ چشمداشت و فیشهای حقوقی و به دستور امام خمینی(ره) وارد میدان کمیته شدند و تا آخر ایستادند. سپس، سید منصور موسوی از آزادگان کمیته انقلاب اسلامی گفت: ۱۱ سال در اسارت آمریکاییها بودم درحالی که هیچ مدرکی از ما نداشت ولی چون ظالم بودند ما را نگه داشتند؛ دشمن مسائل روحی و روانی را علیه ما انجام میداد. در پایان این مراسم از خانوادههای شهیدان دوران دفاع مقدس شهید سید برات حسینی، شهید محمدابراهیم حمیدی و شهید مجید بیاتی تجلیل شد.
در کارگاه اگر بخواهیم می توانیم مطرح شد : ایرانیان را کسی جز خودشان نمی تواند بشکند
ادعای حمله به ایران فقط هارت و پورت است.
ایرانیهاباید مواظب تشدید گسلهای اجتماعی و ملی باشند؛ شکست وحدت داخلی، مقدمه حملۀ خارجی خواهد بود!
یادمان باشد ، شعار استعمارگرپیر انگلیس چه بود ؟
به گزارش رسانه نو ، دکتر حجت بقایی پژوهشگر و مشاور تحقیق و توسعه در کارگاه ( اگر بخواهیم می توانیم ) با ذکر مثالها و مواردی در تاریخ ایران و جهان گفت : تفرقه بینداز و حکومت کن .
یادمان باشد اگر در قوای مختار اختلاف نمی افتاد چه می شد ؟
در قیام رییس علی چه کسی موجب شهید شدن رییس علی شد ؟
قیام میرزا کوچک چرا مسیرش تغییر کرد؟
اوایل انقلاب آن همه شهید برای چه بود؟
و صدها مورد دیگر . . .
امان از این تفرقه !!!
ایرانیها اگر کمی هوای هم را داشته باشند ، هیچ قدرتی در عالم حریفشان نیست ، مگر خودشان ...
دکتر حجت بقایی ، در کارگاه ( اگر بخواهیم می توانیم )
تلویزیون شان کارگردان را به اُپِراتور کاهش داده است
(سعید رجبی فروتن)
رسانه نو // مدیـران سـیما فیلـم بـرای اینکـه هیچگونـه دخـل و تصرفـی در فیلمنامه هـای مصـوب صـورت نگیـرد، نسـخه مهـر و مـوم شـده آن را در اختیـار کارگـردان قـرار میدهنـد تـا عینـا سـاخته و پرداختـه شـوند. ایـن تصمیم بعـد از آن گرفتـه شـده اسـت کـه ظاهـرا تلویزیـون در سـالهای گذشـته به خاطـر تغییرات اساسـی و معنـادار بعضـی از متـن سـریالها بـا مشـکل روبـرو شـده و امـکان پخش آنها منتفی شـده اسـت.اگر فـرض را بر صحت ایـن ماجـرا قـرار دهیم، این انحـراف از دو جا ریشـه میگیرد.
یـا ناظـر کیفـی بـه وظایـف خـود آشـنا نبـوده و دغدغه های سـازمان را بـه خوبی دنبـال نکرده اسـت و یا آنکـه فیلمنامه مصـوب مشـکل اساسـی داشـته اسـت و نویسـنده ناگزیـر از بازنویسـی اساسـی آن شـده اسـت.البته بسـیار بعیـد اسـت
کـه تنهـا عامـل توقیـف برخـی از سـریالها تغییـر دامنـه دار آنهـا بـوده باشـد. آهنـگ تنـد تحـوالت اجتماعـی، تغییـر مدیـران و نگرشها، بسـته شـدن فضای سیاسـی و عواملی از ایـن دسـت میتواننـد سـریالهای تولیـد شـده و یـا در حـال تولیـد را بـرای همیشـه روانـه بایگانـی کـرده باشـد.اما از مطلـب اصلـی دور نشـویم. تدبیـر اخیـر مدیـران سـیما،بـه نوعـی از آن طـرف بـام افتـادن و افـراط در برابـر تفریـط اسـت.کمترین عارضـه آن، نمایـش اوج بی اعتمـادی بـه تهیـه کننـدگان خوش سـابقه ای اسـت که در روزهای سـخت و زمـان کـم باقیمانـده تا مناسـبتها و تعطیلات، تولیدات نمایشـی جذابـی را بـه آنتـن رسـانده اند.مدیران تلویزیـون تلویزیون شأن کارگردان را به اپراتور تنزل داده است !
بایـد بـه خوبـی از ایـن قاعـده آگاه بودند کـه فیلـم و سـریال در چند مرحله شـکل و شـمایل نهایـی خـود را پیـدا میکنـد.
هنگام نگارش و بازنویسـی فیلمنامه، در حیـن تولید)دورخوانـی،تصویربـرداری و ...( و سـرانجام عملیـات پـس تولیـد بویـژه تدویـن و صداگذاری تغییـرات و اصلاحاتـی کـه فیلمنامـه اولیـه در فراینـد تولیـد و آماده سـازی فیلـم پذیـرا میشـود، امـری کاملا طبیعـی و دموکراتیـک اسـت و در هر مرحلـه از کار تهیه کننـده، سـرمایه گذار و سـفارش دهنده از جزییـات آن مطلـع میشـوند. پـس کاری مخفیانـه و خودسـرانه محسـوب نشـده و کارگـردان بـرای روایـت هـر چـه سـلیستر فیلمنامـه ناگزیـر از اقدامـات مکمـل بـوده اسـت.در شـرایط جدیـدی کـه تلویزیـون ایجاد کرده اسـت و بـی شـباهت بـا مناسـبات پادگانـی نیسـت، کارگردانـان بایـد هـر گونـه اندیشـه و نگـرش شـخصی را کنـار بگذارنـد و اپراتورگونـه بـه تصویـر کـردن فیلمنامـه بپردازنـد، فـارغ از آنکـه نتیجـه نهایـی با پسـند و سـلیقه او سـازگار باشـد یا نباشد. اگر روزی تلویزیون به همکاری با کارگردانان مولف و خلاق دلخـوش بود، حاال دیگر زمینه حضور و درخشـش چنیـن هنرمندانی فراهم نیسـت و اگـر کارگردانانی غم نان و کاهـش اعتبار حرفهای خود را نداشـته باشـند، میتوانند بـه کارمنـدان حـرف شـنوی تلویزیـون در طـول قـرارداد همـکاری باشـند.!
به گزارش رسانه نو ، در پی انتصاب دکتر بقایی به عنوان مشاور تحقیق و توسعه (شورای راهبردی مطالبات قانونی مردمی کشور) جمعی از اساتید در ستاد مردمی مشاورین تحقیق و توسعه ایران اسلامی با صدور پیامی این انتصاب را تبریک گفتند . در پیام ایشان آمده است :
بسمه تعالی
جناب آقای دکتر حجت بقایی
انتصاب شایسته جناب عالی را بعنوان مشاور تحقیق و توسعه شورای راهبردی مطالبات قانونی مردمی کشور تبریک عرض می نماید.
رجای واثق دارد حضور شما دراین مسئولیت بعنوان خادمی صدیق و ولایتمدار با کوله باری از تجربه ؛ نوید بخش نشاط و تحرک بیش از پیش شورای راهبردی محترم خواهد گردید. دوام توفیقات و مزید عزت و سلامت جناب عالی را از جهاندار جان آفرین مسالت دارد.
انتصاب شایسته جناب عالی بعنوان ریاست کارگروه بین المللی صلح و حقوق بشر در شمال کشور را تبریک عرض می نماید. رجای واثق دارد حضور شما دراین مسئولیت بعنوان خادمی صدیق و ولایتمدار با کوله بار گرانی از تجربه ؛ نوید بخش نشاط و تحرک بیش از پیش کارگروه صلح و سازش خواهد گردید. دوام توفیقات و مزید عزت و سلامت جناب عالی را از جهاندار جان آفرین مسالت دارد.
یک خبر آمد شده ساقط اسد سوریه اشغال شد گفته اند آزاد شد یک سقوط دیگر اما این زمان بهر سقوط و این همه آرامش دنیا و اینجا مردمان اندر سکوت یک جای کار می لنگد چرا ؟ من نمی دانم ولی آنجا سقوط اینجا سکوت این ارتباط بی ربط نیست
درسالروز شهادت حضرت زهرا( س) مراسم اهدای نشان وشال متبرک قرارگاه جهادی سپهبدان شهید حاج قاسم سلیمانی وصیاد شیرازی درجوار بارگاه ملکوتی ثامن الائمه درصحن کوثر،تکیه شهدا انجام شد.
به گزارش رسانه نو ، در این مراسم که مدیران ارشد شورای راهبردی حضور داشتند ، احکام مدیران در حضور خانواده های معظم شهیدان وایثارگران،گروههای مداحی وتواشیح برادران وخواهران آستان قدس،اصحاب رسانه وخبرنگاران به شرح زیر صادر شد ، سردار محمد طهرانی مقدم برادر سردار شهید حسن طهرانی مقدم وآقای مهندس صابری ازنهاد ریاست جمهوری باحکم مسئولیت بازرس ویژه شورای راهبردی وهمچنین احکام روسای شورای راهبردی مناطق چهارگانه تهران سرداران(ماشاالله افشار زند،علیرضا طهرانی مقدم،قزِلو،اسماعیل گودرزی) وحکم سرداراسماعیل نادری بعنوان معاون اجرایی شورای کشور،ابراهیم بیاتی مشاور عالی رئیس شورا،دکترعلیرضا سیدی بعنوان دبیر،خانم دکترناظم الشریعه بعنوان معاون اموربانوان شورای راهبردی خراسان شمالی،دکتر نقی رجبیان بعنوان معاون دانشجویی ودانشگاهیان شورای کشور،دکتر بهرام مرادی معاونت اقوام واقشارشورای کشور،دکتر حجت بقایی مشاور تحقیق و توسعه که احکام خود را با حضور سرباز ولایت حاج بهرام علیشاهی ریاست محترم شورای راهبردی ومطالبات قانونی مردمی کشور دریافت کردند. این مراسم با میهمانی شهید گمنام همراه بود.
معاون امور استانها و تشكلهای اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر صفر تا صد فرآیند صدور كارت بازرگانی در كشور با وزارت صمت است.
۱۴۰۳/۰۹/۱۳
|
۰۸:۲۲
به گزارش رسانه نو ، سید جواد زمانی در برنامه روی خط اقتصاد رادیو اقتصاد ضمن اشاره به صدور دو كارت عضویت و بازرگانی با كاربردهای متفاوت در كشور افزود: صفر تا صد فرآیند صدور كارت عضویت را خود اتاق بازرگانی صادر میكند.
همچنین اظهار داشت: كارت عضویت برای فعال اقتصادی صادر می شود.
معاون امور استانها و تشكلهای اتاق بازرگانی ایران گفت: صفر تا صد فرآیند صدور كارت بازرگانی با وزارت صمت است.
وی افزود: كارت بازرگانی برای فعالان اقتصادی جهت انجام صادرات و واردات صادر میشود.
زمانی بیان داشت: غیر از گرفتن آزمون هیچ قسمت دیگری از فرآیند صدور كارت بازرگانی با اتاق بازرگانی نیست.
وی عنوان كرد: همه به خوبی واقفند كه با پرسیدن چهار تا سئوال نمیشود فعال اقتصادی را مشخص كرد.
معاون امور استانها و تشكلهای اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه از روزی كه وزارت صمت فرآیند صدور كارت بازرگانی را بر عهده گرفته هجوم برای دریافت كارت بازرگانی در كشور بسیار زیاد شده است.
وی افزود: هجوم برای دریافت كارت بازرگانی در شهرهای مختلف ایران به قدری زیاد است كه نه در آینده نزدیك بلكه همین الان برای كشور معضل درست كرده است.
زمانی بیان داشت: اكثر كشورهای دنیا چیزی به نام كارت بازرگانی ندارند.
وی عنوان كرد: تنها چند كشور در دنیا از جمله ایران برای عملیات صادرات و واردات از كارت بازرگانی استفاده میكنند.
معاون امور استانها و تشكلهای اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر كسی بخواهد كارت بازرگانی دریافت كند باید شرایطی داشته باشد كه اثبات كنند فعال اقتصادی است.
وی افزود: شرایطی كه وزارت صمت برای دریافت كارت بازرگانی اعلام كرده شرایط بسیار عادی و آسان است.
زمانی اظهار داشت: هم اكنون در كشور هركسی طبق شرایط موجود میتواند به راحتی كارت بازرگانی دریافت كند.
وی در ادامه یادآور شد: روند صدور كارت بازرگانی در كشور به منظور پیشگیری از هرگونه سوء استفاده و همینطور بروز مشكلات و معضلات دیگر در عرصه تجارت نیازمند بازنگری جدی است./
سالها خبرنگاری را کنار گذاشته بودم ، چرا که از یک طرف رسانه ها خبرنگار نمی خواستند ، بلکه رابطانی می خواستند که با منابع درآمدزا ارتباط داشته باشند و از سوی دیگر از یک زمانی دیگر ما خبرنگاران به روابط عمومی ادارات و سازمانها و اشخاص تبدیل شده بودیم که مثلا خبرنگاری هم می داند ، اغلب دوستان و همکارانم به خاطر معیشت و درآمد این نوع خبرنگاری را قبول کردند و در مشاغل مختلف به درجات بالا و گاه بسیار بالایی رسیدند ، عنوان خبرنگاری را داشتند ولی خبرنگار نبودند و فقط آمار خبرنگاران ایرانی را بالا می بردند. ولی من از این بازی بیرون آمده بودم ، به همین خاطر در اغلب جشنهای خبرنگاری دیگر دعوت نشدم .
به گزارش رسانه نو ، عضو شورای سردبیری رسانه نو دکتر حجت بقایی ( مشاور تحقیق و توسعه ) که سابقه همکاری با خبرگزاری های صدا وسیما،ایرنا،فارس،فودنا،ساجد،روزنامه جوان،کیهان،شفانیوز،و دهها نشریه تخصصی را در کارنامه کاری خود دارد در ادامه گفتگو با شبکه روابط عمومی گفت : خوب من از ۱۳۷۳ خبرنگاری را شروع کردم و در دوره های مختلفی چه در ارشاد و چه در صداوسیما و برخی خبرگزاریها گذراندم، دوره هایی گاه بسیار مهم مثلا حتی با bbc - cnn - kbs - nhk - cctv - dw و دهها مورد دیگر و درکنار این من تصویربرداری ، عکاسی ، نورپردازی ، مستندسازی و ... را هم یاد گرفتم تا کارم و تولیداتم بهتر شود. اما یک زمانی متوجه شدم، در رسانه اول باید منابع را تامین کنم بعد کار را تولید کنم. که متاسفانه در آموزشها این را کمتر می گفتند .
اساتیدی داشتم که این موارد را به من تذکر دادند، اساتیدم به من گفتند با توجه به روحیه شما بهتر است خبرنگار و پژوهشگر بمانید و خبرنگار وابسته نشوید ، چون شما نمی توانید دلال رسانه ای باشید. شما ممکن است بازاریاب خوبی باشید ، اما جنس رابط رسانه ای خیلی متفاوت است . و من به توصیه ایشان گوش کردم و در جایگاههای فنی مشغول شدم . . .
راستش سالهاست که اغلب رسانه ها شده اند روابط عمومی ادارات و سازمانها و یا تریبون شخصیتها و گاهی برندها .
اما با ورود رسانه های جدید خبرنگاری جان تازه ای گرفته است .
حالا ما خبرنگاران مدتهاست می توانیم رسانه خودمان را داشته باشیم و تا دلتان بخواهد مخاطب داریم. فقط باید خبرنگار باشیم و اطلاعات مفید تولید کنیم .
خوب طبیعی است که در این بازار کار جدید رقابت فوق العاده ای هم حاکم است و این باعث می شود خبرنگاران خلاق شوند وگرنه از گردونه رسانه ای خارج می شوند.
علی رغم ورود تعداد زیادی که امور خبر را نمی دانند ، باز هم جای امیدواری برای ظهور خبرنگاران وجود دارد.
اینجا وظیفه پیشکسوتان و اساتید زیاد می شود و آن اینکه باید خبرنگاری را به عموم آموزش دهند.
رسانه نیاز به خوراک دارد و در حال حاضر خوراک رسانه روزمرگیها و امور روزانه مردم شده است و بار اطلاع رسانی یا آموزشی خاصی ندارد و بیشتر سرگرمی است، اگر خبرنگاران به عرصه رسانه ورود نکنند ، این رسانه ها دیگر به کار نخواهندآمد و در حد همان تفریح و سرگرمی خواهند ماند.
در حاشیه مجموعه سمینارهای اقتصاد ایران مطرح شد : اقتصاددانان عزیز ، اول درد اقتصاد ایران را بشناسید بعد نسخه بپیچید
اقتصاد ایران در گوشه ای از تاریخ گم شده است ، ایران سالهاست اقتصاد ندارد اقتصاددانان نسخه ها را برای چه می پیچند؟
به گزارش رسانه نو ، دکتر حجت بقایی مشاور تحقیق و توسعه که جهت استفاده از این سمینار شرکت کرده بود، در گفتگو با خبرنگاران گفت : کشوری که تکلیف اقتصادش مشخص نیست، کدام نسخه به کارش می آید؟
همه می دانند ، این اقتصاد یک بیماری طولانی دارد، و هر کس راه حلی می دهد ، در صورتی که اول باید بیماری را شناخت بعد درمان کرد. نسخه های اقتصاددانان برای اقتصادی است که دردش مشخص است.
اقتصاد ایران دردش معلوم نیست.
دکتر بقایی در ادامه افزود : خوب چیزی که مشخص است این است که از زمان ورود پرتغالیها و هلندیها به ایران کم کم اقتصاد ایران رو به نابودی گذاشت، آن هم به خاطر اینکه آن زمان اقتصاد آسیا و اروپا به ایران وابسته بود .
آن زمان ایران منابع بسیار خوبی داشت، آنها با برنامه ریزی و دادن امتیاز و گرفتن امتیاز استفاده از منابع طبیعی و محیط زیستی ایران ، منابع ایران را نابود کردند. از کشاورزی تا صنایع بومی محلی مانند پارچه بافی، فرش و ابریشم و دهها مورد دیگر ، و این شد که صنایع ایران ، کم کم از بین رفت ، و اقتصاد ایران شد اقتصاد وابسته .
در کنار این روی فرهنگ ایران کار کردند، اقلیم ایران را نابود کردند. شما در جنگلها دهها نوع موجود زنده و میوه ها و گیاهان خوراکی می دیدید ، ولی بعد از این تاریخ در جنگلها اول نوع پوشش را به هزار بهانه عوض کردند. و بعد خود به خود اغلب میوه ها نابود شد و نسل بسیاری از جانوران کمیاب و نایاب شد .
اقتصاد ایران یک شانس آورد و آن کشف نفت بود ، و این موضوع کمی منطقه ای را بر هم زد.
اما استعمارگران تمام سعیشان را کردند که اقتصاد ایران دیگر به روال سابق برنگردد.
این می طلبد که اقتصاددانان برنامه هایی را طراحی کنند برای عبور از این وضعیت تحمیلی ...
و تنها راه چاره زنده کردن اقتصاد بومی ، محلی است.
چرا که اقتصاد بومی محلی پایه و اساس و احیا کننده روحیه تجارت در جامعه است و تجارت اقتصاد را از اقتصاد وارداتی و مصرفی جدا می کند.
در مطالب بعدی سعی می کنیم راه کارهایی را که اساتید مطرح می کنند را با ذکر منابع ، سودها ، ضررها و یا موانع اجرایی ذکر نماییم .
استاد فریدون قدیمی ، مستندساز تکرار نشدنی گیلان بازنشست شد
دکتر حجت بقایی در کانال شخصی خود در مورد خداحافظی استاد فریدون قدیمی از تلویزیون نوشت .
به گزارش رسانه نو به نقل از تیوال ، دکتر بقایی در این یادداشت کوتاه با اشاره به سوابق کاری استاد قدیمی افزود : امروز یکی از همکارانم بازنشست شدند.
استاد فریدون قدیمی ( تهیه کننده ، کارگردان ، نویسنده ) یک همکار فوق العاده که در کار خود هم از نظر حرفه ای و هم از نظر اخلاقی فوق العاده بودند. انشاالله در ادامه مسیر زندگی و تولیدات هنری درخشان تر باشند . بنده با ایشان در بیش از ۱۵ سال همکاری در برنامه های مختلفی به عناوین مختلف همکاری داشتم، از تکنسین دوربین تا تصویربردار و روابط عمومی ...
مرد تکرار نشدنی مستند گیلان ، به حق عنوان مناسبی برای این هنرمند عزیز و گرانقدر است .
در اینجا جهت اطلاع چند نمونه از تولیدات استاد فریدون قدیمی تا آنجا که حافظه ام یاری کند و با کمک آرشیو بلاگم منتشر می نمایم :
-سینمایی رویای شیشه ای - سینمایی شباهنگ در حزیز - سینمایی همیشه باران - مستند جشن مهرگان
- مستند همیشه باران - مستند قلعه رودخان - مستند ارثیه مادری - مستند در جستجوی گوزن شمالی - مستند سگ - مستند بحران برف - مستند سفر سبز - مستند پروفسور سمیعی - مستند موج و مرجان - نویسنده، تهیه کننده وکارگردان مستند غار آویشو - مجموعه نمایشی عیده بازار - تهیه کنندهمجموعه نمایشی کودک و نوجوان ( خاله باران ) - تهیه کننده مجموعه برنامه ۱۲ روی ۸ - کارگردان تلویزیونی سریال نمایشی مهمانسرای امید -کارگردان تلویزیونی سریال نمایشی خانه بخت - کارگردان تله فیلم ارثیه مادری - کارگردان مجموعه عروسکی یکی بود یکی نبود - کارگردان مجموعه عروسکی قصه های خوبان - کارگردان سریال نمایشی مردی که زیاد نمی دانست - کارگردان سریال نمایشی این خانه روشن است - کارگردان سریال نمایشی آنسوی شالیزار - کارگردان فیلم داستانی یک روز صبح و دهها برنامه دیگر . . .